Meh la FOLLOW, tak kan baca saja kot..=)

Thursday, May 10, 2012

Isu LOMPAT PARTI dan KECELARUAN dalam parti

By: Amir Asyraf Ramli al-Farouq

Post ini bukan untuk memberitahu bahawa penulis ini lebih arif dan berkuasa dalam memberi pandangan. apa lah sangat post ini dengan gaya penulisan dan pandangan yang dhaif ini. Penulis post ini hanyalah di usia mentah dan kurang matang dalam menafsirkan apa itu POLITIK dan LOMPAT PARTI serta KECELARUAN dam berPARTI POLITIK. Parti POLITIK adalah jemaah tetapi ada juga sesetengah parti politik itu tidak melengkapi ciri-ciri jemaah Islam tetapi memadai bagi kita mengenali apa itu parti POLITIK dan parti POLITIK yang manakah harus kita dokong.

Tak perlulah lagi untuk penulis post ini menyatakan secara lebih jelas tentang parti politik manakah untuk seseorang (kita) memilih dalam konteks Malaysia pada hari ini. Berkenaan dengan tajuk post ini, maka adalah kewajipan untuk penulis yang dhaif ini menerangkan pendapat beliau berdasarkan ilmu-ilmu yang beliau miliki (hanyalah untuk berkongsi bukan untuk mewujudkan fatwa) dan juga berikutan keterlibatan beliau dalam majlis ilmu (Talaqqi, ceramah perdana, ceramah isu semasa, ceramah agama di masjid-masjid dan sebagainya). LOMPAT PARTI, adakah menjadi isu yang penting?, YA. Adakah isu ini baru-baru saja muncul? TIDAK. Maka adlah diketahui umum bahawa majoriti antara kalian sudah pun arif bahkan lebih arif dari penulis yang faqir ilmu ini. Jadi, apa yang penulis nak tekankan di sini adalah adakah mereka (yang LOMPAT PARTI) tergolong dalam kalangan munafiqiin? Hal ini adalah mengikut situasi dan dari mana dia datang (dari parti politik manakah dia muncul dan ke manakah dia nak tergolong?). Mengikut kata-kata ulama' dan ilmu agama, adalah munafiq seseorang itu jika dia menolak perjuangan ISLAM sebagai yang UTAMA dalam berdemokrasi dan berKUASA. Maka sesiapa sahaja yang keluar parti (parti ISLAM), maka di aterdiri daripada golongan munafiqiin. Maka tidak hairan akan situasi ini, kerana sesudah penulis ini mengkaji dan menyelidik apakah punca mereka ini nak lari daripada perjuangan ISLAM, hanyalah satu puncanya yang membawa beribu-ribu akibat dan punca yang minor (yang kecil-kecil), yaitu hanyalah mereka ini kurang paham atau tak paham apa itu perjuangan ISLAM dan kenapakah menjadi WAJIB untuknya tergolongan dalam jemaah ISLAM yang perjuangkan ISLAM dalam sistem harakiyy nya. Punca ini telah membawa banyak kesan sampingan dan punca-punca yang minor lain, antaranya mereka takut untuk berdepan dengan yang bukan ISLAM, mereka takut dengan ancaman, mereka lupa janji Allah (janji pertolongan Allah) kepada mereka yang berjuang di jalan Allah (Jihad fi Sabilillah) dan sebagainya. Telah termaktub dalam sepotong ayat al-Quran:
ng dan menyebelahi mereka. Cukup untuk kita kenal apa itu POLITIK yang sebenar dan mengenali parti politik manakah yang tergolong dalam lingkungan nifaq dan kufur serta syirik. Apa itu nifaq, kufur dan syirik?, nifaq ialah berpura-pura pada Allah SWT iaitu Rabb bagi sekelian alam ini dari segi semua aspek khususnya dalam perjuangan ini (pertahankan kemenangan ISLAM dan membuang ideologi yang merugikan agama; Perjuangkan bangsa melebihi agama), syiirik pula terbahagi kepada dua; syirik jali (syirik yang nampak kelakuannya; sembah berhala)dan syirik khafi (syirik yang kecil; riak, takabbur, 'ujub dan Sum'ah) dan Kufur pula membawa erti menolak Allah dalam hal beberapa perkara dan lebih dahsyat lagi menolak Allah dalam semua perkara termasuklah dari segi aspek keIMANan (Tauhid). Maka ketahuilah, untuk selamat, pilihlah politik yang berasaskan TAUHID kepada Allah secara totaliti tetapi jika tiada peluang untuk memilih parti politik ini, maka adalah harus untuk kita utamakan yang le
bih haqq (parti yang bukan ISLAM tetapi menyokong perjuangan ISLAM dan misinya adalah untuk menegakkan keADILan) daripada memilih parti politik yang berteraskan nifaq (pemimpinnya dalam kalangan ISLAM secara totaliti @ majoritinya tetapi berpura-pura dalam perjuangan dan mereka ini menolak Allah dalam sebahagian hal).

"Wahai orang-orang yang beriman, jika kamu menolong Allah nescaya Allah akan menolongmu dan memperteguhkan kedudukanmu"- (Surah Muhammad: 7)

Maka tidak harus dan berdosa pula jika kita meragui akan hal itu. Memang berjuang itu susah dan perit serta harus berkorban masa dan harta serta tanggungjawab tetapi tidakkah kita terfikir bahawa 'Kejamkah Allah menurunkan perintah untuk manusia bagi berjihad dan pertahankan ISLAM di muka bumi ini (bukan hanya mahu keamanan yang dicita tetapi lebih dari itu, yakni tertegaknya kalimah TAUHID di atas muka bumi ini). Adalah perlu bagi kita
sebagai pemimpin gerakan ISLAM ini memutuskan keputusan yang bertepatan dengan ayat-ayat Allah di dalam al-Quran dan Hadits Rasulullah SAW) yakni sama ada member amaran, memberi masa untuk dia mengubah fikiran ataupun melucutkan terus jawatan yang dimilikinya dalam parti politik ISLAM ini (tetapi mestilah harus dilalui dahulu proses perundingan bersama-sama pemimpin-pemimpin dalam gerakan ISLAM tersebut; SYURA) atas kerana mereka ini (pelompat parti; yang dikatakan sebagai 'katak') hanyalah merugikan gerakan ISLAM; PAS dalam memastikan kemenangan berkekalan.

Berkenaan dengan kecelaruan dalam politik pula, bolehlah
kita merujuk pandangan ulama'-ulama' di zaman moden sekarang, seperti Dr Yusuf Abdullah al-Qardhawi.
Beliau mengatakan bahawa tiada masalah untuk kita ta'addud dalam jemaah, yakni membawa maksud dibolehkan untuk kita banyak jemaah ISLAM selagi mana perkara ini tidak merugikan. Akan tetapi in
i soal Fiqh yang mana berubah hukumnya mengikut keadaan semasa dan suasana tempat tersebut. Jika di Malaysia, kita boleh mengikut hukum yang ditetapkan beliau, kerana jemaah ISLAM yang muncul sekarang; IKRAM, ISMA, ABIM, HALUAN dan sebagainya hanyalah menekankan soal tarbiyyah dan bukannya soal untuk mencelarukan parti politik ISLAM yang ada sekarang; PAS. Tetapi berbeza pula dengan hal yang berlaku di sesetengah negara sebelah sana (TIMUR TENGAH) yang mana wujudnya banyak jemaah yang merugikan perjuangan ISLAM dan langkah yang diambil oleh ulama' mereka (di kawasan itu) adalah mengHARAMkan pergerakan banyak parti politik ISLAM. Hal ini terjadi yang mana membuatkan pihak musuh (Kafiriin) menang dalam pilihanraya dan menjadi parti yang memerintah negara tersebut.

No comments:

Post a Comment